Åtta olika teman är tänkta att inspirera till olika slags bidrag
till NU2012. I punkterna som följer efter rubrikerna ger vi
exempel på möjliga inslag.


1. Lärande för hållbar utveckling – grönt, gränslöst, gratis?

  • • Komplexa problem och nya kunskaper
    • Öppna och delade utbildningsresurser
    • Tillgänglighet och öppenhet i högre utbildning
    • Samverkansformer för hållbar utveckling
    • Resursutnyttjande och miljöaspekter i högre utbildning

 

2. Design av lärandemiljöer

  • • Virtuella och fysiska lärandemiljöer
    • Campusutbildningens utmaningar
    • Studentcentrerat, flexibelt och transformativt lärande
    • Stöd för kommunikation, skrivande, simulering och laboration
    • Sociala media i högre utbildning
    • Alternativa examinationsformer

 

3. Den globala utbildningen

  • • Kulturella dimensioner i globala utbildningar
    • Gemensam kunskapsutveckling och lärande
    • Interkulturell pedagogik – heterogenitet som utgångspunkt för lärande
    • Mobil teknologi och infrastruktur för lärande
    • Den bilaterala kurs- och programutvecklingens utmaningar
    • Språk - engelska som undervisningsspråk

 

4. Handledning - med den lärande i fokus

  • • Handledning från grund- till forskarnivå
    • Mentorskap, coaching, praktikhandledning och
    kollegiehandledning
    • Handledning i olika former och konstellationer
    • Akademiskt skrivande
    • Handledningens organisering och kontext

 

5. Kreativa och konstnärliga kompetenser

  • • Att bedöma kreativa och konstnärliga lärandeprocesser
    • Gränslösa kunskapsformer och innovation i utbildning
    • Entreprenörskapets pedagogiska dimensioner
    • Spel- och upplevelsebaserade undervisningsformer
    • Tvär- och interdisciplinära undervisningsområden

 

6. Vetande och vetenskap

  • • Utbildning på vetenskaplig och konstnärlig grund
    • Att balansera undervisning och forskning
    • Mot en akademisk lärarprofession - Scholarship of Teaching
    and Learning
    • Metrik och peer-review som bedömningskulturer
    • Aktuella högskolepedagogiska forskningsfrågor

 

7. Professioner och kompetenser – vad sätter gränserna?

  • • Omvandling och förnyelse i professionsutbildning
    • Arbetsintegrerat lärande och samverkansformer för
    kompetensutveckling
    • Validering och vägledning
    • Anställningsbarhet och utbildningars användbarhet
    • Verktyg och metoder för utveckling av professionsutbildning

 

8. Kärnvärden och kvalitetsutveckling i akademin – i skön
förening?

  • • Mäta, bedöma, kvalitetssäkra – utvärderings- och reformarbete
    • Högskoleutbildningens mål, syften och värden
    • Strategier och organisering för pedagogisk utveckling
    • Kursplaneutveckling och examination genom Bologna
    • Europeisering och transnationell styrning av högre utbildning

Videos på Youtube


Sidansvarig: Olof Siverbo
Sidan uppdaterades: 13 sept 2012